Forum

Det kommende PL Sofaspil efterår er efter mine begreber den hidtil største udfordring nogensinde i spillets historie. Priserne på de bedste spillere er for de fleste vedkommende røget en tand i vejret. For meget, vil jeg mene. Spillere i start-11'eren i de større klubber er alle blevet alt for dyre. Inflationen har i længere tid presset de danske samfundsforbrugere, og nu kan man med rette sige at inflationen også har ramt Sofaspillets deltagere. Priserne på spillere stiger og stiger, mens budgettet på 50 millioner ligger fast. Det er en hård nød at knække. Der er ikke råd til mere end 2-3 absolutte topspillere fra de bedste klubber, hvis du bare skal have lidt kvalitet på de andre pladser. Og går du med Erling Haaland til 15 millioner, så er man solgt til stanglakrids og skal for resten vælge billige, marginalspillere, som måske ikke er fast mand i start-11'eren! Den problematik er også omtalt i en anden tråd.

Vi er en gruppe deltagere, der har forbeholdt Sofaspillets Redaktion skriftligt denne udvikling. De svarer tilbage, at de mener, at spillernes prisfastsættelser er ganske fair., og man kan vælge mange andre gode spillere i midtersegmentet. Samtidig er deres pointe, er hvis topspillerne er for billige, bliver spillet for nemt og dermed for kedeligt, samt at spillet udvikler sig i løbet af sæsonen og der vil dukke mere åbenlyse valg op i den billige ende, når unge og nye spillere, der er prissat lavt, vil begynde at præstere. Det er en hårfin balancegang, men der hvor vi ser problemet, er som omtalt, at spillere i de bedste klubbers start-11'er over en bred kam er steget for meget i pris. Vi er helt med på, at de absolutte stjerner skal koste, men det behøver ikke smitte af på hele start-11'eren. PL-bolden ruller snart. Det bliver den hidtil største udfordring. Så god kamp og held og lykke til alle.

PS. Vi er flere, der venter spændt på at høre Klubhusets podcast med optakt til PL, og hvorledes de to værter og eksperter Andreas Vidførle og Nicolai Bisgaard får råd til Erling Haaland, samtidig med at man stadig har et konkurrencedygtigt hold?


Redaktionen har 100% ret i denne påstand. Med Haaland til 15 mio er der 35 mio til 10 spillere, 3,5 mio i snit. Det er da korrekt at der så ikke er plads til både Salah, Kane, Saka, Fernandes osv osv. Men så er det at man opretter flere hold, og mixer disse lidt for at få plads til alle topspillerne. For hvis de bliver for billige ender alle holdene med at blive for ens.

Det kræver også at man skifter en hel del ud (ligesom i CL spillet), hvis man ønsker at have spillere fra favoritter i hver runde. Eksempelvis Brighton i runde 1, som ikke er særlig dyre. Kan allerede nu forudsige at Pot-Carsten anbefaler 4 Brighton til premieren.

Fuldstændig fantastisk at Haaland koster 15 mio. Det er det eneste rigtige, og kan give en langt større diversitet i hold, der ikke har Haaland.

MartinHJ3.460PræmievinderTop 10%Top 10%PræmievinderValideret KontoPræmievinderTop 10%PræmievinderTop 10%Top 10%Top 10%Top 10%
Er der mere sovs?

Du nævner Haaland udfordringen som et problem. Pointen med spillet er jo at man skal tage nogle svære valg for at slå de andre. Hvis Haaland kostede 10 mil, ville alle have ham. Nu har de i stedet gjort det til en beslutning, man skal tage. Min fornemmelse er umiddelbart, at han er for dyr, og så må jeg jo hoppe over ham. Det skal jo ikke være en selvfølge, at man har ham på holdet. Og når jeg ser andre svar herinde, virker det til, at mange stadig er helt klar på ham. Så når de har ramt en pris, hvor folk vurderer forskelligt, har de jo netop ramt rigtigt. Det er igen ikke meningen, at alle hold skal have de samme spillere

Jeg må melde mig enig i Malthe122s holdning - Det giver simpelthen spillet mere spænding

For at tale videre om priser på spillere, hvad tænker I da omkring prisen på Højlund? Altså hvad skal han koste?

@NikoKaer: Jeg håber ikke, at Højlund kommer til at koste mere end 5 mio. @Sacre Coeur: Jeg giver dig ret, priserne på for mange ikke-stjernespillere er steget for meget! Især målmændene er alt for dyre. @Morten Smed: Med Haaland på toppen, hvor finder du så lige fire gode Brighton-spillere til billige penge, som du snakker om? Mitoma og March er ramt af voldsomme prisstigninger. Ligeledes koster angriberne Ferguson, Welbeck og Enciso også mere end i foråret. Jeg ser ikke noget hold med Haaland ene og alene kan vinde Sofaspillet - med mindre han scorer 36 mål igen :-)

Hvis de præsterer godt, så stiger prisen næste sæson. Sådan skal det være. Haaland skal være meget dyr, så man skal træffe nogle valg (enig med Malthe122).
Mon ikke Højlund kommer til at koste 6-6,5 mio…?

Jeg er kæmpe fan! Specielt efter de nye regler.

Mere udskiftning og bedre mulighed for at blive belønnet for transfer.
Klart positivt.

@Chefone - Hvilke nye regler er der kommet? Jeg kan ikke selv tyde hvor forskellen fra sidst lige er :-)

ser ud til det er blevet billigere både at tabe og tabe hjemme.